Een gezellige wc - Reisverslag uit Làng Băng, Vietnam van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Een gezellige wc - Reisverslag uit Làng Băng, Vietnam van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Een gezellige wc

Door: Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

04 Mei 2024 | Vietnam, Làng Băng

Na een nachtje heerlijk slapen en dromen over Sinterklaas en zo vertrokken we weer. Onderweg genoten we van het mooie groene berglandschap. Het viel ons op dat het verkeer hier een stuk rustiger is, met heel weinig getoeter. We reden door straten, die ook hier bijna allemaal versierd zijn met de Vietnamese vlaggen en met een hoop ‘reclameborden’ voor het communisme. Ook reden er aan het eind van de ochtend een hoop scholieren, het was duidelijk dat de school net uit was. Hier in Vietnam ben je op de basisschool vrij op zaterdag en zondag, maar pp de middelbare school moet je ook op zaterdagochtend naar school.

We stopten even bij een overdekte markt met een hoop zoetigheid. Dat vond JW natuurlijk wel leuk [e-1f609]. Ik ging er ook even plassen. En hier hebben ze wc’s waar ok wel van heb gehoord, maar nog niet had gezien.Gezellig plassen, zeg maar. Het is een soort gezamenlijke doucheruimte zoals bij een sportclub, maar dan zonder douches, maar met ieder een eigen kraantje om alles weg te spoelen. Jammer dat er verder niemand zat, ik had deze letterlijk genomen openbare wc graag een keer in werking gezien. Ik koos zelf toch maar de ‘normale’ wc in een dicht hokje. Ik ben nogal gesteld op mijn privacy [e-1f609].

Na de plas- en koffiestop reden we nadat we verschillende rijstvelden waren gepasseerd, over een mooie bergpas. We stopten bij een markt van een etnisch volk. Wat je daar allemaal kon kopen!!! Maar niet geschikt voor onze buiken. De kip werd op straat kaalgeplukt, binnen 10 minuten was dat beest poedelnaakt en werd hij verder klaargemaakt om te eten. Ze verkochten er ook krabben voor de soep en slakken. Brrrrrr… hier wilde ik niets proberen.

We reden snel weer verder en maakten nog een paar stops met mooie uitzichten. In Mai Chau stapten we op de fiets om dit dorp en de omgeving te verkennen. We fietsten tussen de rijstvelden en door het mooie dorpje. We stopten om te zien hoe men hier nog op de ouderwetse manier kleding en doeken weeft en we lunchten met heerlijke gerechtjes met uitzicht over de rijst- en maïsvelden. We kwamen ook geiten tegen.

Na ons fietstochtje deden we ons tegoed aan een heerlijke lunch met heel veel verschillende gerechtjes. Vis, vlees, kip, mangosalade, sticky rice, gewone rijst en groenten.

Na de lunch was het nog 1,5 uur rijden naar onze plek waar we 3 nachten blijven. Onderweg was het zo mooi! We reden door de bergen, stopten bij rijstterrassen, zagen koeien en buffels langs de weg, zagen hoe huisjes hier op palen staan en kwamen weelderig groeiende bamboe tegen.

Rond half 4 kwamen we aan bij onze homestay in de bergen en met uitzicht op de rijstvelden. We logeren hier bij Thom en zijn 2 leuke honden (niet geschikt voor consumptie).

Het is hier prachtig! We gunden onszelf een relaxmomentje aan het zwembad met uitzicht. JW vond het alleen wat minder, die was hartstikke misselijk (iets verkeerds gegeten?) en ging al snel weer terug naar onze kamer, nadat hij voor de tweede keer van zijn lunch had genoten [e-1f609].

Toen het donker was, hoorden we Manouk en Fabiënne een hoop lawaai maken. Die waren op beestjesjacht! De rijstvelden zijn mooi, maar er is hier dus ook heel veel water. Dat wordt slapen onder de klamboe. Manouk, Fabiënne en ik zijn beneden wat gaan eten. We aten wat de pot schafte: een hele vis, groente, aardappel, rijst, kip met ui en cashewnoten (daar kan ik wel tegen) en loempiaatjes. Die laatste raakten we niet aan. Best jammer, maar ik heb thuis in Nederland al geen voorliefde voor Vietnamese loempia’s, maar hier ben ik helemaal voorzichtig met vet eten. Zeker nu JW zijn maag niks meer leuk vindt. De rest was trouwens wel heel lekker. Manouk vond het ook nog eens leuk om die vis te ontleden bij zijn kop. Lekker met een stokje de ogen uitpurren, de vis laten praten door zijn bek te bewegen en een stok zó ver in zijn kop de steken dat ze dacht hersenen te voelen. Zo kennen we Manouk weer, haha! Ze had zich beter kunnen inschrijven voor een studie geneeskunde om later chirurg te worden. Lekker purren in lijven [e-1f643].

JW kreeg van Thom een kopje supersterke gemberthee en fruit. Hopelijk kalmeert dat zijn maag een beetje.

Vanavond maar vroeg onder de wol, want een beetje extra slaap is best fijn! Hopelijk knapt JW de komende uren weer wat op. We gaan het zien….