Gefopt! Vandaag nóg een keer allemaal beestjes! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Gefopt! Vandaag nóg een keer allemaal beestjes! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Gefopt! Vandaag nóg een keer allemaal beestjes!

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

22 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Maandag 22/10
Gisteren schreef ik nog dat we voor de laatste keer wilde dieren gingen kijken tijdens een game drive. Hoe groot was de verrassing dat we dit vanmiddag weer gingen doen!
‘s Morgens hebben we eerst uitgeslapen tot een uur of 8. Thuis heet dat geen uitslapen, maar hier op vakantie wel als je ziet dat we weleens om 5 uur wakker moesten worden. Na een ontbijtje op onze veranda (ja, het is weer beter weer!) ,gingen we om 10 uur met de boot mee. We maakten een rondvaart op de rivier waar onze lodge aan grenst. Op zich niks bijzonders, maar in deze rivier zitten nijlpaarden en krokodillen! We zagen 4 groepen nijlpaarden in het water liggen. Of eigenlijk: liggen luieren. Jee, wat zijn die beesten lui zeg! Maar wel mooi om te zien. Er waren ook wat kalfjes bij.

Na veel te veel foto’s van de nijlpaarden gemaakt te hebben, keerden we terug naar onze lodge om wat te eten. In het zonnetje! Daarna vertrokken we naar het iSimangaliso wetland park, dat op een steenworp afstand van St. Lucia ligt. Bij een ‘wetland park’ denk ik aan moerasgebied met veel vogels. Groot was onze verbazing toen we een prachtig park aantroffen met buffels, kudu’s, veel andere antiloopsoorten, zebra’s, enz. De natuur is er ook heel mooi. Het park (natuurreservaat) loopt parallel aan de Indische Oceaan en aan een rivier die uitmondt in Lake St. Lucia. Duinlandschap met palmbomen en wilde dieren en de steppe, maar je vindt er ook een dichtbegroeide jungle. Asfaltwegen met leuke zijwegen van zand en op de toppen zicht op de zee. En toen we op zee uitkeken, zagen we ze: de walvissen! Ze trekken naar Madagaskar in deze tijd van het jaar. Ze speelden en spoten water omhoog. Mooi om te zien! Ook was de zee ruig met hoge golven, ook mooi om weer te zien hoeveel geweld de Indische Oceaan heeft. JW had zijn zwembroek meegenomen, maar dit was iets teveel van het goede. Ondanks de reddingsboei die op het strand beschikbaar is. Die zwembroek bleef dus op de achterbank liggen.

Toen we het park in reden, vertelde de man bij de slagboom (6 man personeel) dat we vóór 6 uur uit het park moesten zijn. Dat dachten we mak-ke-lijk te halen. Zo’n lange route was het nou ook weer niet en met alleen vogels ben je snel uitgekeken. Tenminste, ik wel. Daar sta ik niet zo lang bij stil hoor.
Maar om 8 minuten voor 6 checkten we uit. Pffff... net op tijd gered!
Met zoveel mooie uitzichten, met walvissen die je ziet, met een hyena die aan komt wandelen en je naast de auto nieuwsgierig aankijkt, met kuddes buffels en zebra’s, met overstekende kudu’s en waterbokken, met een grazend nijlpaard en eenneushoorn, en nog véél meer dieren van heel dichtbij, waren we bijna te laat. Dit hadden we niet verwacht!
Toen we uitcheckten, bleek dat het luipaard ook ergens in het zicht rondliep, maar die hebben we niet gezien.

Na deze bonussafari, zijn we gaan eten en inpakken. Nog een laatste ronde door St. Lucia met de auto, op zoek naar nijlpaarden die door de straten waggelen. Helaas hebben we ze niet gezien.
Morgen de allerlaatste dag in het prachtige Zuid-Afrika. Nog 1 dag genieten! We rijden naar Durban om naar Johannesburg te vliegen en later die avond vliegen we door naar Amsterdam. Met een koffer vol verhalen, foto’s en herinneringen. Maar eerst nog de laatste dag genieten voordat het einde van de vakantie aanbreekt.