Nog 1x allemaal beestjes - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Nog 1x allemaal beestjes - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Nog 1x allemaal beestjes

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

22 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Zondag 21/10

Voor de laatste keer deze vakantie stonden we om 5 uur op. Voor de laatste echte game drive. Dit keer in Hluhluwe en Imfolozi. Deze parken zijn samengevoegd en omdat Imfolozi minder dicht begroeid is en iets minder bergachtig is, besloten we naar dit park, dus linksaf te gaan. Volgens mij waren we een van de eerste bezoekers om half 7 ‘s morgens. We hoopten daardoor wat ‘katachtigen’ te zien. Geen schattige poesjes, want een huiskat hebben we thuis en hier bij onze lodge wonen er ook 3. Daarvoor hoeven we niet om 5 uur uit bed. Maar wel voor de katachtige roofdieren, zoals de leeuw en het luipaard. Maar die zaten natuurlijk weer verstopt vandaag.
We zagen al wel snel zebra’s en impala’s. En er stak al vroeg een grazende neushoorn over, die lieten we maar even voor gaan. Net zoals bij de voor onze auto overstekende impala’s en apen (baboons). We zagen vandaag verschillende neushoorns. Ook de kudu’s en andere soorten antilopen waren zichtbaar. En we hebben heel wat vogels gespot. Olifanten waren in de verte te zien en giraffen zagen we pas op het eind. Die maakten hun eerdere afwezigheid goed met een hele familie! We telden een stuk of 9. Met daarbij 3 zebra’s. Ze kwamen heel dichtbij en waren nieuwsgierig naar ons. In de rivier lag een krokodil of een nijlpaard. Het is niet zo dat we het verschil tussen die twee dieren niet weten, maar het was té ver weg om ze ín het water van elkaar te kunnen onderscheiden.
Ook kwamen we vandaag een kudde buffels tegen. Met kleintjes. En zo hadden we vandaag 3 van de big 5 gespot.

Het was wel leuk om zelf te rijden. En ondanks het weer hebben we toch best veel dieren gezien. Het was vandaag door de harde wind fris (in de luwte was het wel lekker) en het heeft vanmorgen heel vroeg nog geregend. Daar houden de dieren niet van. Je zag ook dat de haren van de giraf, pumba en impala rechtop stonden. Bij de pumba en giraf van de wind; de vacht van de impala’s doordat ze het koud vonden. Kippenvel dus. Eigenlijk zijn we gewoon een paar dagen te vroeg. Vanaf dinsdag is het hier weer stralend zomers!

Het eerste stuk was een geasfalteerde weg en daarna waren het alleen maar zandweggetjes. Daarnaast waren er heel weinig bezoekers, we kwamen heel af en toe een andere auto of safari-jeep tegen. Toen we alle weggetjes hadden gehad en heel goed naar dieren hadden gezocht, zijn we doorgereden naar Hluhluwe, i.p.v. het park te verlaten via de gezamenlijke gate. Voor een klein stukje van dit park, waar we al snel dieren zagen. En rond een uur of 4 waren we weer ‘thuis’. St. Lucia, het stadje waar we zitten, hadden we nog niet echt verkend. Dus na een kop thee/koffie in het voorjaarszonnetje en contact met het thuisfront, zijn we een stukje gaan lopen.

Je kunt hier beter niet te dicht bij de rivier komen, want er zitten krokodillen en nijlpaarden in en rond. Die laatste hebben we al gezien vanaf de toegangsbrug naar het stadje. Morgen gaan we er hopelijk nog meer zien. Vanavond was het te koud of er stond teveel wind, anders hadden we er in het stadje kunnen spotten. Ja, je leest het goed. De nijlpaarden komen vaak ‘s avonds een hapje (gras) eten in de stad. En dan kom je ze op straat tegen. Maar denk maar niet dat ze lief een aardig zijn! Er wordt geadviseerd om met de auto naar de stad te rijden. Want het blijft het dodelijkste dier van Afrika! En wij zitten dan wel in de hoofdstraat met onze lodge, maar wel helemaal asn het einde, bij een heerlijk grasveld.

Tijdens de wandeling hebben we apen en een dikdik gezien. Die apen rennen hier ook rond in het stadje. Er zitten er ook genoeg bij ons huisje en ze spelen op ons dak. En horen we geen apen, krekels of vogels, dan is het ruisen van de Indische Oceaan wel iets waar we naar kunnen luisteren. Na het wandelen (was maar een klein rondje) zijn we nog naar de lagune en naar het strand gereden. Gistermiddag hebben we bij 2 andere stranden bij St. Lucia gekeken. De zee is mede door de harde wind heel ruw en de golven zijn er heel hoog. Je mag er normaal gesproken wel zwemmen, maar op eigen risico i.v.m. de sterke stroming, de haaien, de krokodillen en de nijlpaarden. Lekker uitnodigend dus. Het lijkt JW wel een uitdaging om even de zee in te gaan, maar ik heb hem verteld dat ik dit keer een uitzondering maak. Ik ga hem echt niet redden als hij een krokodil of haai tegenkomt!

Op de stranden van gisteren hadden ze zandsculpturen van wilde dieren gemaakt. Dat was wel mooi vond ik. Bij het strand van vandaag waren deze er niet. Hier mag je ook niet de zee in. De kans dat je er een krokodil of nijlpaard tegenkomt, is hier te groot. Vlak voor de kust zwemmen ook walvissen. Helaas waren ze door de ruwe zee niet te zien. Morgen doen we een nieuwe poging, maar ik geloof dat het dan ook weer -of nog steeds- stormt.

Vanavond hebben we weer heerlijk gegeten. Dit keer bij Reef & Dune. Ik neem wel wat recepten mee naar huis. Kan ik daar ook lekker Zuid-Afrikaans kokkerellen! Want koken kunnen ze hier wel!

• 22 Oktober 2018 - 06:27

Marjan :

AGATHE bedankt voor de mooie reisverslagen. Het is voor jullie een schitterende reis. Maar ik zou geloof ik wel eens bang zijn van al die wilde beesten. En ook zullen jullie wel blij zijn als je weer lekker in je eigen bed ligt. En pas om 7uur uit bed moet.
    Maar je hebt geluk zaterdag een uurtje extra slapen!!!
    Voor woensdag goede reis terug.

• 22 Oktober 2018 - 15:02

Nico:

Hey ik ben eigenlijk nu wel benieuwd naar 2 zaken :
    1. Is JW nog de zee in gegaan of niet ?
    2. Welke Afrikaanse culinaire hoogstandjes hebben jullie al ervaren ? En wat zullen we daar ooit eens van terugzien hier in Nederland hé