De alternatieve route - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu De alternatieve route - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

De alternatieve route

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

17 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

15/10

We begonnen deze ochtend met een wandeling na ons ontbijt. We moesten voor 10 uur uitchecken, maar we wilden graag nog wat van de directe omgeving zien. Vanaf Madi a Thavha loopt er een wandelpad het Soutpansgebergte in, dit pad kun je tot aan een eeuwen oude boababboom (leuk woord voor galgje) volgen. Het was zonnig vandaag, dus het werd qua temperatuur best een pittige wandeling naar boven. Maar wel een die de moeite waard was! Op het uitkijkpunt keek je over de vallei en daar hebben we ook even lekker op de rotsen gezeten. Nou ja, lekker? We zaten wel tussen de apenshit! Ik denk dat we op een apenrots zaten. En ik durf niet te zeggen of ze dat leuk vonden. Maar ze waren er niet, dus dan kan dat best, dachten we. We hoorden wel de kleine apen en de baboons roepen. Wij riepen terug. En zij reageerden. Grappig, hoewel het misschien maar goed was dat we ze niet konden verstaan.
Onderweg sprong er ook een springbok over het pad voor ons. En hoorden we vele vogels.
Rond 12 uur gingen we verder met de auto, nadat we een soort djembé van de Tsonga hadden gekocht. Ik wil al jaren een djembé, maar het kwam er nooit van. Deze staat wel leuk thuis, denk ik. En wie weet ga ik nog wel eens wat trommelen met mijn broertje of schoonzus die een echte djembé hebben. Roberto, iets met kerstliedjes op de djembees?

We waren van plan om naar de Magoebaskloof te rijden, daar te wandelen en vervolgens naar ons hotel in Tzaneen te rijden. Maar onderweg kwamen we ook langs een kloof, het leek ons ook wel leuk om daar heen te gaan. Het bleek wel een een stuk van de weg af te zijn. Maar dat was ook leuk, we reden door het plaatsje Modjadjisoof. Heel authentiek en geen toerist te bekennen! Uiteindelijk kwamen we uit bij de ingang van de kloof, die bekend staat om zijn palmvarens uit de tijd van de dinosaurussen. Bovenaan deze kloof hebben we geluncht. En we hebben wat gewandeld. Daarna door en via een andere erg leuke weg naar Tzaneen, door allerlei dorpjes, via kleinere weggetjes. Een aanrader!
Bij ons hotel hebben we wat gerelaxed aan het zwembad, want het was een warme dag van een graad of 33.

Nu ik dit schrijf, zitten we al een stuk oostelijker en vliegen de dieren ín ons huisje, lopen de apen over ons dak en hoor ik zebra’s (denk ik) briesen door het gezang van honderden kikkers heen. Ik ga mijn oordoppen maar eens zoeken, morgen gaat de wekker om 5:00.
Welterusten! En oh ja, dit bericht bereikt jullie veel later, want we zitten ver van de bewoonde wereld en hier is naast het ontbreken van bereik ook beperkt werkende wifi.
Als je wil reageren, kun je dat het best met rooksignalen doen. Of met een postduif.

• 17 Oktober 2018 - 08:08

Marja:

Wat een geweldig mooi avontuur en wat schrijf je alles mooi op Agathe, of je meereist! Super genieten daar