Hieperdepiep... - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu Hieperdepiep... - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

Hieperdepiep...

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

13 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Hiep hiep hoera!
We hebben een jarige vandaag!
Het was de bedoeling om vanmorgen om 6:30 in de jeep te stappen voor nog een gamedrive te in Kololo, maar omdat we met de vorige (in Welgevonden) pas om half 2 ‘s nachts stopten, hebben we ervoor gekozen om uit te slapen.
Dus zaten we bijna fris en fruitig na een lange nachtelijke gamedrive pas om 8:30 aan het ontbijt. Ik schrijf ‘bijna’, want iemand hier is vandaag precies 30 jaar lang geen 18 meer. Ik had iemand van het personeel verteld dat JW jarig was, dus de taart werd geregeld! Naast broodjes, eieren, heel veel heerlijk beleg, fruit en al het andere lekkers, verscheen het personeel al zingend met een chocoladetaart. Toch een beetje jarig op deze vakantie. We hebben het grootste deel van de taart gedeeld met de ‘verjaardagsvisite’: de KLM-crew die we hier in Kololo tot onze vriendenkring mogen rekenen.
Om 10:00 moesten we uitchecken en ook onze ‘verjaardagsvisite’ vertrok van het resort.
Wij gingen op weg naar Louis Trichardt, in het noorden van Zuid-Afrika en zij naar Johannesburg voor de terugvlucht naar huis.
Deze rit duurde een uur of 4. Tussendoor maakten we een tankstop. We hebben erg moeten lachen, want 5 man sterk vond het nodig om onze auto te wassen. De voorruit, zijruiten. Nog een keer de voorruit. En nog een keer. Zo ook de zijruiten. Schoon is schoon zou ik denken, maar blijkbaar zaten ze om werk verlegen. JW stond naast de auto toe te kijken en ik zat erin. Toe te kijken hoe 5 sterke mannen zich steeds half over de voorruit vleiden. Ik kreeg het toch een beetje warm van die mannen die maar bléven poetsen en drogen. Volgende keer stap ik toch maar even uit. Ik heb het nooit gehad op de auto wassen in een autowasserij en dit gaf mij hetzelfde ongemakkelijke gevoel.
Na de hilarische tankbeurt hebben we even wat lekkers gekocht: Afrikaanse Biltong. Typisch Zuid-Afrikaans en óveral te koop. Het is eigenlijk een soort droge worst, maar ziet er bruin uit. Het ziet er niet heel smakelijk uit, maar het is wel lekker!

Nu zitten we in een lodge in het noorden, nét in het Soutpansgebergte. Ook dit keer was het laatste stuk rijden over een zand/keienweg. Nu maar 2,8 km, dat ging een stuk sneller dan bij Kololo.
We kijken uit op een berg, helaas hangt de bewolking erg laag, maar desondanks is de natuur mooi. We hebben een stukje gewandeld waarbij we apen tegenkwamen. Morgen proberen we verder de berg op te klimmen.
En vanavond hebben we heerlijk gegeten in het restaurant van de lodge, waar we kennis hebben gemaakt met onze Belgische buurvrouw. Zij gaat morgen met ons mee als we met een gids de omgeving gaan verkennen. Het is altijd leuk om weer nieuwe mensen te ontmoeten. Ze heeft van deze reis een fotoproject gemaakt, ik ben benieuwd of JW dat morgen gaat trekken: omringd door 2 dames die beiden graag ‘fotokes trekken’.

Over mensen gesproken, ook hier is iedereen erg vriendelijk en gastvrij. JW kreeg een mooie kaart met warme woorden en wensen van het personeel én een cadeautje.

En nu ik dit schrijf, waait en regent het buiten. Heel ander weer dan normaal, ook een stuk frisser dan bij jullie in Nederland. Genieten jullie van het mooie zomerweer op deze mooie 13 oktober. Tot snel!

• 14 Oktober 2018 - 18:07

Roberto:

Het klinkt allemaal als een heel erg leuke reis. Ontspannen en avontuurlijk, ik kijk uit naar het volgende verhaal. Lfs (inB)ro