In the jungle, the mighty jungle... - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu In the jungle, the mighty jungle... - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne - WaarBenJij.nu

In the jungle, the mighty jungle...

Door: Agathe

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem, Agathe, Manouk en Fabiënne

25 April 2018 | Costa Rica, Tortuguero

Dinsdag 24-4

Na een goede nachtrust die wel een paar keer werd verstoord door hevige regenval en onweer, werden we pas om 6 uur wakker. Om kwart over 7 liepen we door de stromende regen (uit de lucht kwam per sec meer water dan uit de douchekop) naar het ontbijt want we zouden om 8:30 naar de jungle gaan. Mooi, zo had ik de poncho’s niet voor niets gekocht.
We kregen daar te horen dat we 2 uur later zouden vertrekken, het weer was te slecht. Geen probleem, we hebben nog even op onze veranda gezeten, met uitzicht op een meer dat gisteren nog gras was. Het is afgelopen nacht om 12 uur gaan regen. Geen gewone ‘Nederlandse regen’, maar een tropische regenbui waar geen einde aan leek te komen.
Om 10 uur werd het uiteindelijk droog en we konden even daarna vertrekken. Per open boot gingen we verder het nationaal park in. We zagen al heel snel aan de overkant van onze lodge luiaards en apen in de bomen hangen. Daarna verder de jungle in en hoe smaller de zijriviertjes, hoe mooier het werd. We zagen vele soorten vogels, waaronder de pianovogel, kingfishers en toekans. Vooral de toekans waren indrukwekkend!
We zagen ook een waterschildpad, kaaimannen, iguana’s, fel gekleurde hagedissen, vlinders in mooie kleuren, enz. En dit alles met een bootje, de jungle is daar te dicht begroeid om er te kunnen lopen. De jaguar hebben we helaas niet gezien.
Na deze jungletocht op het resort geluncht en naar het strand geweest om een stukje te wandelen. Het was inmiddels lekker zonnig en warm.
Je kunt hier niet echt naar het strand zoals wij dat doen, er zwemmen haaien, de stroming is enorm en er zitten nog wat beesten in de zee die je liever niet tegenkomt tijdens een zwempartij. We hielden het bij pootje baden.
Na de strandwandeling hebben we nog bij het zwembad gezeten en een wandeling door de botanische -jungle-tuin gemaakt (met een gids).
Toen het donker werd, zijn Manouk, JW en ik gewapend met zaklamp en fotocamera groene boomkikkers gaan zoeken. Hier is een soort bosje waar je in kunt wandelen en waar veel kikkers zitten. Ze houden zich overdag schuil en als het donker is, komen ze tevoorschijn. Tussen de spinnenwebben door zochten we ze, en vonden we een stuk of 4 van die groene boomkikkers met rode oogjes en nog een ander soort.
Na het eten wilden we terug naar onze lodge, toen de gids aan kwam snellen en kwam vertellen dat er een leatherbackschildpad op het strand was gekomen om haar eieren te leggen en te begraven. Aangezien er zo’n 10 exemplaren per avond/nacht aan land komen, verspreid over 30 km kust, is de kans op het bijwonen van een ‘bevalling’ van zo’n beest heel klein. En nu zat er een op het strand bij de ingang van het resort!
Het dier van 200 kg zwaar was druk bezig met het graven van een kuil om haar eieren in te leggen. Daarna lag ze met haar lichaam rustig en was het leggen begonnen. We konden in groepjes kijken hoe ze dat deed, nu konden we heel dicht bij haar komen omdat ze in trance was en ons niet opmerkte. Mooi en bijzonder dat we er getuige van mochten zijn!
Daarna lekker naar bed, welterusten!

Oh ja, het is ook hier 2018: geen telefonisch beteik op deze afgelegen plek, maar er is wel wifi

• 29 April 2018 - 11:54

Joke En Rinie:

Mooi genieten op Costa Rica, geweldige natuur, zoals we van velen hebben mogen horen en zien.
    Ervaringen die jezelf moet beleven, lijkt ons geweldig.
    We lezen jullie verslag en zijn nog benieuwd.